Un juriu internaţional delegat al UE a anunţat la Bucureşti într-o conferinţă de presă organizată la sediul Bibliotecii Naţionale a României, orașul câştigător al concursului pentru titlul de Capitală Europeană a culturii.
Fotó: Wikipedia.org
Competiţia a fost acerbă şi s-a dat între oraşe precum Timişoara, Cluj Napoca, Baia Mare, Bucureşti care fiecare a venit cu un proiect demn pentru a fi desemnat câştigător.
Numele oraşului câştigător pentru 2021 a fost anunţat de către preşedintele juriului internaţional care a evaluat proiectele oraşelor candidate, Steve Green, şi a constituit o surpriză pentru majoritatea celor care aşteptau să afle cine va fi câştigătorul.
Deşi toată lumea dădea favorit oraşul Cluj Napoca, iată că marele câştigător este oraşul Timişoara.
Timişoara va împărţi acest titlu cu un oraş din Grecia şi cu încă unul, din Muntenegru.
Karel Bartak – şeful departamentului de Cultură din cadrul Comisiei Europene a declarat că „Programele celor patru oraşe candidate la titlul de Capitală Europeană a Culturii 2021 au fost inovative, competiţia fiind una tensionată”, declarând mai departe ca „Acest concurs se bazează pe dialogul intercultural, pe deschiderea oraşelor europene către lume, iar sectoarele culturale şi creative au reuşit să reziste în aceste vremuri tulburi pe care le traversează Europa în faţa altor ramuri economice” .
Primarul Nicolae Robu a declarat imediat ce Timişoara a fost anunţată drept capitală culturală a Europei :”Sunt extrem de emoţionat şi fericit, la fel ca toţi concitadinii mei. Vreau să mulţumesc comunităţii timişorene pentru efortul depus, pentru priceperea în a elabora acest proiect şi a-l susţine, pentru că este o victorie de echipă, echipa fiind comunitatea timişoreană în ansamblul ei. (…)Pe parcursul următorilor 5 ani vom face tot ce putem pentru a exercita cu onoare această calitate de Capitală Europeană a Culturii. Noi am prevăzut un buget de 48,5 mil euro, din care 20 de la bugetul local, 5 de la CJ, 1,5 de la comisia europeană şi contam pe diferenţa de la bugetul central al României. Mulţumesc tuturor”.
Mesajul oraşului care va deţine, din partea României, titlul de Capitală Culturală Europeană în 2021 este „Luminează oraşul prin tine!”, slogan care aminteşte faptul că Timişoara a fost primul oraş european cu iluminat public stradal electric. Oraşul găzduieşte anual între 3.500 şi 4.000 de evenimente culturale, iar 85-88% din bugetul cultural local este investit în susţinerea instituţiilor publice, doar 12-15% fiind rezervat sectorului independent şi ONG-urilor. Timişoara şi-a structurat programul cultural sub forma unei călătorii, cu „staţii- program/proiect” şi trasee pe şi de-a lungul canalului Bega, care conectează idei, oameni, locuri.
Bucureştiul promitea 10 mii de evenimente culturale cu investiţii de 75 de milioane de euro. „Oraşul invizibil” este temă propusă de echipa capitalei, iar proiectul recreează o legătură emoţională între locuitori şi oraş. Memoria Capitalei devine memorie colectivă, iar cartierele mărginaşe renasc prin cultură.
Programului oraşului Cluj-Napoca se baza pe Festivalul Internaţional de Film Transilvania, pe artele vizuale şi şcoala de pictură. Un punct forte al proiectului îl constituie festivalul UNTOLD şi evenimentul Jazz in the Park sau spectacolele impresionante în aer liber ale Operei. Mesajul propus este „Cultura Conectează”.
Baia Mare miza pe moştenirea arhaică, folclor, arhitectura în lemn şi talentul comunităţii. Motto-ul programului era „Cultura Ospitalităţii”.
Timişoara este al doilea oraş din România care primeşte acest titlu, după Sibiu în 2007.
Poziţia de Capitală Europeană a culturii vine însă şi cu anumite avantaje. Potrivit raportului Ministerului Culturii, Sibiul a primit în 2007 când a fost desemnat capitală europeană, 13 milioane de euro pentru proiecte culturale.
Iar pentru că a devenit mai apoi un adevărat brand al ţării, câştigurile au fost pe măsură. Oraşul a încasat în jur de 200 de milioane de euro, numărul turiştilor crescând proporţional cu faima dobândită. În 2007 s-a dublat faţă de anul anterior, iar în 2009, oraşul se situa pe locul 5, în topul celor mai căutate destinații culturale europene, după capitale precum Roma, Atena, Paris, Londra, conform studiului Atlas.