Transalpina una dintre cele mai frumoase șosele din România, ce face legătura între Transilvania şi Oltenia, de la Sebeş, judeţul Alba, până la Bengeşti, judeţul Gorj, este redeschisă iubitorilor de drumeții.
Drumul lung de aproximativ 148 de kilometri, este asfaltat parțial, având însă statut de drum în lucru. Drumul nu este prevăzut încă cu parapeți de protecție și nici cu marcaje pe șosea.
„Este deschisă, atâta doar că e un statut de drum în lucru, adică cu restricţiile de rigoare, atenţionat fiecare să umble cu grijă acolo, că nu-s finalizate chiar toate chestiunile“, a declarat Ioan Rus.
„Transalpina este în situaţia de copil orfan. Adică ea n-a fost preluată de către CNADNR de la constructor, constructorul e în faliment sau nu ştiu exact cum e, a preluat-o o firmă de insolvenţă, o primă firmă de insolvenţă care a renunţat, şi-au dat demisia din insolvenţă şi a luat-o a doua, care nici aia… Transalpina, deci, e un copil orfan, care n-are tată, n-are mamă în acest moment şi încercăm să să-i găsim o soluţie în acest moment. Ăsta e adevărul-adevărat“, a declarat ministrul Transporturilor.
După ce inițial s-a luat hotărârea ca acest drum să fie închis publicului datorită lipsei de securitate care îl prezenta, ulterior s-a revenit asupra acestei decizii, el fiind deschis.
„Având în vedere faptul că lucrările au fost abandonate de constructorul SC Romstrade SRL, neasigurându-se în tot acest timp şi conservarea lucrărilor, în prezent se înregistrează degradări ale structurii de rezistenţă a drumului, provocate de scurgerea necontrolată a apei provenite din precipitaţii şi din topirea zăpezilor. Aceste degradări pot constitui un potenţial pericol de cedare a drumului sub acţiunea traficului”, se precizează într-un comunicat al CNADNR.
Transalpina traversează Munţii Parâng din Novaci, Gorj, până în Sebeş, Alba. În judeţul Vâlcea, şoseaua urcă până la cea mai înaltă altitudine din România, 2.100 de metri.
Transalpina a fost construită de armatele romane în drumul lor spre Sarmizegetusa, pavată cu piatră de regele Carol al II-lea după 1930 şi reabilitată de nemţi în cel de-al Doilea Război Mondial.