Functionarea convertorului catalitic

Un convertor catalitic este responsabil pentru neutralizarea substantelor nocive emise de motor. In convertorul catalitic , aceste gaze daunatoare sunt transformate in substante inofensive printr-o reactie chimica. Metalele pretioase din catalizator asigura in cele din urma cataliza.

Convertorul catalitic este situat in partea din fata a sistemului de evacuare, sub masina sau chiar dupa motor. Convertorul catalitic contine un bloc ceramic cu o structura de tip fagure. Fagurele catalizatorului este impregnat cu diverse metale pretioase, cum ar fi platina, paladiul si rodiul, care asigura naturalizarea substantelor nocive si transformarea in azot, dioxid de carbon si apa. Gazele purificate in cele din urma parasesc vehiculul prin evacuare.

Functionarea convertorului catalitic
sursa foto: colectarecatalizatoare.ro

Un convertor catalitic este o piesa auto care se afla in sistemul de evacuare. Un convertor catalitic este obligatoriu pentru masina din 1992, pentru a indeplini cerintele de mediu ale guvernului olandez.

Catalizatorii reduc substantele nocive care sunt emise prin evacuare. Gazele de esapament contin diverse substante nocive: CO (monoxid de carbon), NOx (oxid azotat). CH (hidrocarbura ne-arsa).

Substantele nocive sunt apoi transformate in substante care nu sunt daunatoare, cum ar fi: dioxid de carbon, Azot, vapor de apa.

Acest proces are loc printr-un bloc ceramic din convertorul catalitic care are aspectul unui fagure. De asemenea, cunoscut sub numele de monolit, acest bloc de spatiu mic este infuzat cu o combinatie de platina, rodiu si paladiu. Acestea sunt metale pretioase care asigura transformarea substantelor nocive prin evacuare in substante inofensive, precum dioxid de carbon, azot si apa.

Catalizatorii cu monolit din ceramica au o durata de viata foarte lunga in comparatie cu catalizatorii din monolit metalic. Datorita structurii care este comparabila cu un fagure, structura suprafetei este de multe ori mai mare decat in ​​cazul variantei metalice. Acest lucru face ca procesul catalitic sa fie mult mai rapid si mai directionat.

Exista, de asemenea, o diferenta semnificativa cu acei catalizatori de calitate si variantele mai ieftine. Suprafata monolitului este foarte importanta aici. Suprafata de lucru a convertoarelor catalitice este de pana la 7.000 m2. Catalizatorii mai ieftini au o suprafata de lucru de pana la 3.000 m2, deoarece monolitul are dimensiuni reduse. Drept urmare, convertorul catalitic nu mai functioneaza corect si trebuie totusi achizitionat un convertor catalitic de calitate. In cazul catalizatoarelor defecte, se pot recicla in centre special amenajate pentru reciclare catalizatoare.

Un convertor catalitic este obligatoriu pentru masinile noi din Olanda din 1992. Masinile care functioneaza cu combustibili (cum ar fi benzina, motorina si GPL) emit gaze de esapament daunatoare. Catalizatorii au fost obligati sa reduca aceasta poluare. Un catalizator isi primeste numele dintr-un proces chimic. In acest proces, catalizatorul este o substanta care afecteaza viteza unei reactii chimice fara a se modifica. Aceasta poate implica o accelerare sau decelerare a vitezei de reactie.

Datorita prezentei catalizatorului, reactia chimica are loc intr-un loc diferit, unde hidrocarburile, de exemplu, pot arde mai repede sau se pot oxida. Fara catalizator, acest proces nu ar fi practic posibil. O solutie este apoi cautata printr-o cale alternativa in care are loc reactia chimica. Un convertor catalitic pentru autoturisme este, prin urmare, numit si convertor catalitic de oxidare.