În următorii ani avioanele de pasageri ar putea fi alimentate cu combustibil extras din paie şi rumeguş, cel putin așa sustin cercetătorii.
“ProBio 3″ este un proiect cofinanţat de către guvernul francez şi are ca scop prelucrarea resturilor agricole şi forestiere pentru a dezvolta un nou tip de biocombustibil, o alternativă mai ecologică decât kerosenul.
Carole Molina-Jouve, profesor de la Institutul Naţional din Toulouse spune că “În viitor, avioanele vor zbura folosind deşeuri din agricultură şi din industria forestieră. Ştim deja cum să instalăm o linie de producţie restrânsă dar trebuie să ne orientăm spre una industrială. Trebuie să transpunem ceea ce am realizat în laboratoare în mediul extern, căutând în acelaşi timp să îmbunătăţim profitabilitatea şi eficienţa”.
Unul dintre susţinătorii programului este producătorul european de avioane Airbus, care este de părere că rumeguşul şi resturile agricole ar putea constitui o sursă alternativă de carburant în viitor.
Pentru derularea proiectului se vor înveşti 24,6 milioane de euro pe o perioadă de 8 ani de zile. Programul urmăreşte crearea unei linii de producţie pentru uleiurile hidroprocesate, un tip de biocombustibil certificat de către standardele internaţionale ca fiind compatibil pentru avioane, în combinaţie cu kerosenul.
Proiectul european “ProBio3″ face parte din strategia UE de a ajunge la o producţie anuală de 2 milioane de tone de biocarburanţi pentru avioane până în 2020. Europa consumă în jur de 50 de milioane de tone de kerosen anual.
Primul avion din lume care a efectuat un zbor de pasageri folosind biokerosen este un Boeing 737-800, un avion al companiei olandeze KLM. Cursa a fost între Amsterdam şi Paris, în iulie 2011, cu 171 de persoane la bord.
Zboruri plăcute!