Skoda este unul dintre cei mai vechi producatori de automobile din Europa. Infiintata in 1895, compania a fost pusa pe picioare de un vanzator de carti si un producator de biciclete care locuia in ceea ce era atunci Bohemia, o regiune a Imperiului Austro-Ungar.
Klement, un vanzator de carti, cumparase o bicicleta si dorea sa o repare. Producatorul de la care Klement isi cumparase bicicleta locuia in Germania si nu-i placea faptul ca Klement era austro-ungar. A refuzat sa-i repare bicicleta lui Klement. Asa ca Klement a intrat in afaceri pentru el insusi, facand echipa cu un producator de biciclete, Laurin, din orasul alaturat. Au devenit Laurin & Klement: producatori si reparatori de biciclete pentru boemieni.
Patru ani mai tarziu, Laurin & Klement facusera Slavia, prima motocicleta din Europa Centrala. Si dupa sase ani, in 1905, compania a inceput sa produca masini. Inceputul umil al companiei a avut loc inainte de inceputul secolului al XX-lea, cu doi barbati, amandoi pe nume Vaclav. Dupa mai multe motociclete, Laurin & Klement si-au produs prima masina in 1905 – Voiturette A, care producea in jur de 7 CP si a depasit 25 mph.
S-au intamplat multe pentru producatorii nostri de biciclete in urmatorii douazeci de ani. Imperiul Austro-Ungar a cazut si, desi nu s-au miscat, cei doi s-au trezit traind intr-o tara cu totul noua: Cehoslovacia. Intreprinderea lor a crescut, iar Laurin & Klement exportau vehicule la nivel international, faceau camioane si sprijineau un personal de peste 4.000 de angajati.
In 1925, cea mai mare companie din Cehoslovacia si una dintre cele mai mari din Europa, producatorii de arme, Skoda, a cumparat Laurin & Klement si a continuat sa construiasca automobile in scopuri non-militare.
Laurin & Klement au trecut prin primul razboi mondial si s-a extins rapid, producand motociclete, masini de lux, camioane militare si toate celelalte. Primul automobil care a iesit de pe portile uzinelor sub numele Skoda a fost produs in 1924.
Lucrurile parand sumbre, compania a fost achizitionata de producatorul ceh de arme, Skoda Works, care va pastra numele „Laurin & Klement” pentru putin timp, inainte de a schimba numele companiei in Skoda Auto. Pana in 1936, Skoda a depasit Praga si Tatra pentru a deveni cel mai mare producator de masini din Cehoslovacia.
Emil Skoda se pare ca s-a inspirat din coroana cu pene a nativilor americani cand a conceput logo-ul companiei, care este prezent si astazi. Se spune ca sageata reprezinta viteza, aripile progresul si libertatea si unitatea cercului si armonia lumii.
Din pacate pentru Skoda Auto, libertatea si armonia mondiala au lipsit in urmatorul deceniu. Pana in 1939, Germania nazista ocupase atat Bohemia, cat si fabrica Skoda si a schimbat productia de masini pentru a ajuta efortul de razboi german, producand piese pentru camioane si avioane, precum si componente de arme.
Conformitatea lui Skoda a facut din aceasta o tinta aliata. In 1945, un bombardament a dus la distrugerea aproape completa a instalatiilor sale de productie.
Dupa al Doilea Razboi Mondial, Cehoslovacia se afla in Blocul de Est. Era o tara comunista. Unul dintre cei mai vechi producatori de masini, Skoda Auto era acum condus de stat. Ca si Volkswagen in Germania, urma sa faca masini la preturi accesibile pentru muncitori. Pasul decisiv a fost anul in care au inceput sa ruleze primele automobile, „voiturettes” care au inceput sa fie produse in serie, intr-o linie inca rudimentara care sa se adapteze la principiile stabilite de Henry Ford pe cealalta parte a lumii. Puterea Skoda, dupa vremurile grele, de la sfarsitul Marelui Razboi, a fost atat de semnificativa incat pana si familia imperiala japoneza avea o masina Skoda, intr-o perioada in care modelele se succedau rapid si productia se extindea la camioane si autobuze. Indiferent de opinia populara, designul si ingineria modelelor Skoda a inceput sa se imbunatateasca considerabil pe masura ce anii 1990 au progresat, deoarece Skoda a beneficiat de expertiza Volkswagen. Pana la sfarsitul anului 1989, Revolutia de catifea din Cehoslovacia a pus capat pasnic comunismului din tara. Privatizarea a revenit pe masa pentru prima data in 50 de ani, iar Skoda cauta un partener. Opt giganti ai automobilelor au inregistrat un interes, inclusiv BMW, General Motors si Ford, in cele din urma s-a rezumat la o alegere intre Renault si Volkswagen.
Volkswagen a castigat garantand supravietuirea marcii Skoda si sustinandu-i cercetarea si dezvoltarea. Cu toate acestea, vanzarea catre Volkswagen nu a fost initial populara in randul publicului ceh, deoarece sentimentul antigerman era inca larg raspandit dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial.
Skoda a ramas detinuta de stat pana la caderea Zidului Berlinului si la sfarsitul erei sovietice. In 1991, Volkswagen Group a cumparat o cota de 30% din noua companie publica. Grupul Volkswagen a continuat sa cumpere actiuni Skoda pana cand au devenit proprietari unici in 2000.
Dupa cum putem observa istoria acestui producator de vehicule a trecut prin multe etape de-a lungul istoriei sale. In ciuda piedicilor si greutatilor pe cu care s-a confruntat brand-ul Skoda, masinile reprezinta unul din brand-urile cele mai populare pe piata Europeana. Marca Skoda ofera sigurnata, calitate si inovatie cu fiecare serie de autovehicule pe care o produce. Un studiu arata ca 1 din 10 soferi din Romania este posesorul unei masini Skoda, deoarece acestea sunt fiabile, preturile accesibile, chiar si pentru cele noi din fabrica, iar calitatea parbrizelor este superioara altor producatori de masini!