Poluarea fonică – efectele nocive ale zgomotului asupra sănătăţii şi metode de protecţie

Poluarea fonică reprezintă o formă de poluare neglijată până în prezent, formă care are însă, un impact semnificativ asupra societăţii umane, afectând starea de sănătate a populaţiei.

2988587

În timp zgomotul ne afectează organismul punându-l mereu într-o stare de alertă. Efectele negative ale poluării fonice sunt extrem de diversificate, ele contribuind chiar şi la îngrăşare.

Acest fapt este demonstrat de către cercetători de la Universitatea Karolinska din Suedia, care au realizat un studiu timp de 4 ani în Suedia. În urma studiului s-a constatat că, cu cât era mai crescut nivelul de zgomot la care erau expuşi locuitorii, cu atât circumferinţa taliei lor era mai mare.

Un alt studiu ne spune că zgomotul accentuat al avioanelor creşte cu mult mai mult circumferinţa taliei.

De asemenea zgomotul influenţează negativ concentrarea studenţilor şi elevilor, afectează greutatea bebeluşului dacă mama este expusă la un zgomot puternic. Zgomotul constant poate perturba somnul, fapt care poate aduce la hipertensiune şi la boli de inimă.

Pare greu de crezut? De fapt zgomotul ne alertează organismul în privinţa unui pericol, el astfel devine mai alert şi mai stresat. Stresul, pe termen lung, poate avea foarte multe efecte dăunătoare asupra organismului, chiar dacă nu suntem conştienţi de zgomot şi ni se pare ceva normal, organismul este afectat.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă ca nivelul de zgomot să nu depăşească 45 de decibeli, însă aproximativ 20% din populaţie este expusă la zgomot de trafic de peste 65 de decibeli. Daca mai adăugăm aici şi muzica ascultată mult prea tare de către vecin, copiii care ţipă în faţa blocului, trenurile sau avioane daca te găsești într-o astfel de zonă, zgomotul depăşeşte cu mult recomandarea specialiştilor.

Există însă și măsuri pentru reducerea efectului negativ datorită zgomotului.

Specialiştii recomandă: – micşorarea volumului la sunetul telefoanelor, – plafoane care absorb zgomotul, – dopuri de urechi, ori de câte ori nivelul de zgomot se dovedeşte greu de suportat, – atragerea atenţiei celor responsabili de intensitatea sunetului în diferite situaţii,

– relaxarea, chiar în prezenţa zgomotului, pentru a nu ne creşte tensiunea.