Este Raed Arafat cu adevărat vinovat pentru ceea ce s-a întâmplat?

0
38

Cine este acest Raed Arafat și ce vrea el de la noi? De ce a ținut neapărat să vină să studieze medicina în România, și de ce după ce a studiat-o a ținut neapărat să rămână aici când putea foarte bine să se întorcă în țara lui? De ce a vrut neaparat să înființeze în România SMURD? Chiar ține el atât de mult la poporul român? Și dacă el ține la noi, atunci noi de ce nu îi suntem recunoscători pentru tot ce a făcut el? Trebuie neapărat să judecăm un om după un singur incident? Este el răspunzător de moartea celor 4 din elicopter? Dar pentru câte vieți salvate este el răspunzător? Asta nu mai contează?

image-2012-09-10-13197008-70-raed-arafat

În aceste zile tot mai multe voci vor capul lui Raed Arafat. Probabil de-a lungul timpului prin amprenta pe care acesta și-a pus-o pe dezvoltarea sistemului medical de urgență din România, Raed Arafat a enervat multă lume. De la diferiţi şefi de spitale, staţii de salvare, salvamontişti şi salvamarişti şi, nu în ultimul rând, şefi de consilii judeţene.

Elicopterul prăbușit zilele trecute a fost cumpărat de Consiliul Județean Constanța care a cheltuit cinci milioane de euro pentru cumpărarea și operarea unui elicopter medical care nu a fost folosit la nicio intervenție de urgență, deși a făcut aproape 600 de zboruri.

În primăvara anului trecut, Consiliul Județean Constanța a cumpărat un elicopter medicalizat în cadrul unui proiect finanțat din bani europeni.

Deși i s-a cerut oficial să-l introducă în sistemul SMURD, în beneficiul constănțenilor și respectând toate cerințele proiectului european, președintele de atunci al Consiliului Județean Constanța, Nicușor Constantinescu, în prezent arestat, a respins oferta ca aparatul să fie modernizat și operat gratuit de Inspectoratul General de Aviație al MAI în cadrul flotei SMURD, preferând să acorde un contract de 800.000 de euro pentru servicii de operare către compania privată constănțeana Romanian Air Services, cu baza la Tuzla, potrivit Investigații Media.

Dar să lăsăm anchetele jurnalistice celor care se ocupă cu acest lucru.

Este vinovat Raed Arafat de cele întâmplate?

Raed Arafat are deja o răspundere. Domnia sa a ajuns secretar de stat în ministerul de Interne imediat după accidentul din Apuseni. Atunci a fost creat și pus sub conducerea domniei sale Departamentul pentru situații de urgență cu „atribuții de coordonare, cu caracter permanent, la nivel național, a activităților de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență, asigurarea și coordonarea resurselor umane, materiale, financiare și de altă natură necesare restabilirii stării de normalitate”. ISU intra în subordinea acestui departament, deci a doctorului Arafat.

Cred că în mod normal prima grijă a secretarului Raed Arafat ar fi fost să ancheteze la sânge ce s-a întâmplat în Apuseni, să revadă toate protocoalele și să treacă la reorganizare în baza concluziilor. S-a întamplat așa? Nu cred. Nici până în ziua de astăzi nu avem rezultatele pe puncte ale anchetei intervenției din Apuseni. Nu știm cine și dacă a greșit, ce se putea face mai bine și cel, mai important, care a fost lecția învățată.

În aceste condiții, nu e de mirare că mulți văd în cazul Siutghiol o repetare a celor întâmplate în Apuseni. Și nu cred că este nici manipulare emoțională, nici demonizare să te întrebi ce a făcut, de fapt, Raed Arafat în toate aceste luni pentru a îmbunătăți activitatea de intervenție în caz de urgență.

Medicul susține că asistenta și pilotul nu puteau fi salvați sub nicio formă, din moment ce ei erau legați de scaune. Amandoi s-au înecat, neputând să iasă la suprafață. Dacă în cazul celorlalte două victime se consideră că Ministerul Sănătății, prin secretarul de stat Raed Arafat, va fi găsit vinovat pentru gestionarea accidentului, atunci el îți dă demisia.

„Nici nu intru in ipoteza că putea sau nu fi salvati, eu intru cu ipoteza că facem tot posibilul. Cei legati de scaune sigur nu puteau, scafandri i-au scos de pe scaune, scafandrii au confirmat că i-au scos de pe scaune. Dacă pilotul țipa și apoi s-a înecat… El era înecat, trebuia să fie cineva acolo rapid să-l scoată. Dacă va ieși doctorul Arafat vinovat, automat îmi asum responsabilitatea că sunt vinovat și am plecat. (…) Dacă iese cineva vinovat, automat o să spunem, uite, acolo este vinovatul”, a declarat Raed Arafat.

Cine este acest Raed Arafat? Iată în câteva cuvinte:

În septembrie 1990 a început să pună bazele Serviciulului Mobil de Urgență Reanimare și Descarcerare (SMURD) la Târgu Mureș, devenit ulterior serviciul medical național de intervenție rapidă. În 2003 a primit Ordinul Național „Pentru Merit” în gradul de Cavaler de la președintele Ion Iliescu, pentru întreaga activitate științifică și de cercetare, pentru contribuția deosebită la dezvoltarea și promovarea tehnologiei informației și comunicațiilor în România, iar în 2005, Raed Arafat a fost decorat de către Traian Băsescu, președintele României, cu Ordinul Național „Pentru Merit” în grad de Ofițer, ca recunoaștere a eforturilor depuse în salvarea oamenilor la inundații și pentru eforturile depuse zi de zi pentru salvarea vieților a numeroși români.

Întrebările care se nasc sunt din ce în ce mai multe.

Cum putea să fie evitată o astfel de tragedie?

Nu am învățat nimic din precedentul accident din Munții Apuseni?

Este Arafat vinovat?

Sunt vinovați cei de la ISU pentru că nu au intervenit la timp?

Să fie acesta oare rezultatul faptului că nu a existat o reformă adevărată în sistemul de sănătate românesc?

Cert este un singur lucru. Acest medic a încercat să facă în România un lucru care să meargă. A vrut să centralizeze întreg serviciul de urgență să-l facă unic pe țară. În mare parte a reușit. Dar acest serviciu așa cum se vede, are și hibele lui. Care acum au ieșit la suprafață.

Totuși mi-ar plăcea să avem o poliţie sau o justiţie atât de performante ca SMURD-ul, mi-ar plăcea ca Fiscul sau orice instituţie subordonată unui consiliu judeţean, oricare, să fie atât de bine organizate.

Surse: Moise Guran, Ziare.com

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here